سرخط خبرها

روش ثبت نام اربعین ۱۴۰۲ تغییر کرد + فیلم

  • کد خبر: ۱۶۱۶۸۲
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۹
روش ثبت نام اربعین ۱۴۰۲ تغییر کرد + فیلم
رئیس ستاد مرکزی اربعین در صد و دهمین جلسه این ستاد گفت: طرح ثبت نام دو مرحله‌ای سال گذشته موفق نبود و امسال زائران در یک مرحله ثبت نام می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدمجید میراحمدی از برگزاری نخستین جلسه قرارگاه مشترک ایران و عراق برای اربعین در هفته آینده خبر داد و افزود: برای سهولت تردد زائران درباره گیت های عراق و گذر ویژه زیارت با طرف عراقی صحبت می کنیم .

وی گفت: قرار است گذرنامه های ویژه زیارتی برای زائران طراحی شود.

میراحمدی افزود: در این جلسه چند موضوع مورد بررسی قرار گرفت. اولاً سفیر ایران در عراق چالش‌ها و مشکلاتی را که در اربعین سال گذشته در عراق وجود داشت مطرح کرد و در خصوص این مشکلات بحث و راهکار‌های لازم ارائه شد که امیدواریم آنچه مربوط به طرف ایرانی است برطرف و آنچه لازم است با طرف عراقی مذاکره شود، در سفری که هفته آینده به عراق خواهیم داشت با طرف عراقی مطرح می‌کنیم که امیدواریم به نتایج روشنی در این خصوص برسیم.

وی یکی از مسائل بسیار مهمی را که باید برای اربعین امسال به نتیجه قطعی برسانیم  توسعه گیت‌ها از سمت عراق اعلام کرد و گفت: با توسعه گیت‌ها، حداقل توقف را در فصل گرما در مرز‌ها خواهیم داشت. اگر این همکاری از طرف دولت عراق صورت بگیرد و این مشکل مهم برطرف شود، تراکم و تمرکز جمعیت در مرز‌های ما به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

میر احمدی ادامه داد: تهیه زائر کارت نیز در این جلسه بررسی شد که با این کارت خدمات را که می‌شود به زائرین داد و مدیریتی که بر روی این جمعیت عظیم می‌شود اعمال کرد ساماندهی می‌کنیم. نقطه نظرهای اعضا گرفته و قرار شد در کمیته تخصصی‌تری این موضوع بررسی شود و اگر مشخص شد که کارت زائر می‌تواند در ایجاد سهولت و مدیریت زائران مؤثر واقع شود به صورت گام به گام امسال اجرایی می‌شود که اگر این کارت قطعی شد در جلسه آینده ستاد مرکزی اربعین مصوب می‌شود و به اطلاع زائران می‌رسد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ،مدیریت جمعیت چند میلیونی زائران را بحث دیگر این جلسه ذکر کرد و گفت: مدیریت زائران در فصل گرما و در مدت زمان محدود در تراز یک عملیات کم‌نظیر جهانی است و مستلزم همکاری بیشتر زائران است تا بتوان برای آن‌ها شرایط بهتر و سهل‌تری را فراهم کرد. اینکه برنامه‌ ریزان ندانند که زائران در چه تاریخی، از چه مرزی عبور می‌کنند و در چه تاریخی و از چه مرزی وارد می‌شوند کار را بسیار سخت و تا به حال مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: برای غلبه بر این مشکل طرحی را آماده کرده ایم و کمیته تخصصی برای آن مشخص شده است که بر روی این طرح کار می‌کند و اگر این طرح قطعی و مصوب شد آن را به اطلاع زائران می‌رسانیم.

میراحمدی درباره تعداد زائران در اربعین امسال است نیز گفت: عدد قطعی را نمی‌شود اعلام کرد، ولی برآورد ما این است که قطعاً نسبت به اربعین سال گذشته افزایش بیشتری را خواهیم داشت.

وی درباره اینکه تاکنون چه مقدار از زیرساخت‌هایی که باید تکمیل می‌شد، محقق شده است؟ گفت: یکی از اولویت‌های ستاد مرکزی اربعین مسئله زیرساخت‌هاست و تأکید شده که با اتمام اربعین سال گذشته امور زیرساختی و عمرانی متوقف نشود که این کار به همین شکل دنبال شده است و کار‌های عمرانی و زیرساختی در حال انجام است اما مستلزم تأمین اعتبارات است. در همین خصوص نامه‌ای را وزیر کشور به ریاست جمهوری ارسال کرده است که دستور بدهند اعتبارات مصوب اربعین ۱۴۰۲ صد درصد اردیبهشت ماه واگذار شود.

میراحمدی افزود: ما این درخواست را از سازمان برنامه و بودجه داریم و در جلسه امروز هم تأکید کردیم که اگر این اعتبارات بعد از اردیبهشت در حوزه عمرانی و زیرساختی واگذار شود، دیگر نمی‌تواند برای اربعین امسال مؤثر واقع شود و مهلت ما برای کار‌های عمرانی محدود است؛ بنابراین درخواست کردیم که حتماً رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را به سرعت و به صورت صد درصد اختصاص دهد.


وی همچنین در این باره که در سفر آینده شما به عراق آیا توافقاتی صورت می‌گیرد و در صورت توافق چه تضمینی برای اجرای آن از سوی عراق است؟ گفت: اواخر سال گذشته هیئت عراقی به ایران آمدند و برای حل این مشکل توافق کردیم که جلسات ما در حد جلسات تشریفاتی نباشد و پیشنهاد کردیم که قرارگاه عملیات مشترک اربعین بین ما و استان‌های عراق و ایران و استانداران ایران و استانداران عراق و تمامی دست‌اندرکاران اربعین تشکیل شود که موافقت شد و سفری که به زودی صورت می‌گیرد، اولین سفر قرارگاه عملیانی اربعین است که تلاش داریم تا این توافق را عملیاتی کنیم.

میراحمدی اظهار داشت: باید اطمینان حاصل کنیم که آنچه بین ما و طرف عراقی توافق می‌شود، ۱۰۰ درصد انجام می‌شود؛ چراکه اگر خللی در اجرای این توافقات صورت گیرد، پیامد‌های سنگینی را می‌تواند برای زائران داشته باشد.

وی همچنین درباره ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی نیز گفت: این مسئله یکی از موضوعاتی است که با طرف عراقی مطرح می‌کنیم. دغدغه طرف عراق مسئله امنیت مرز در ساعت‌های تاریکی شب است، چون آن منطقه آلودگی‌هایی از جهت گروه‌های تروریستی و تکفیری دارد؛ هر چند که امنیت صد درصد را در طول ساعات روز تأمین می‌کنند. سال گذشته نیز به دنبال این مسئله بودیم و امسال نیز این خواسته را پیگیری خواهیم کرد تا امنیت را در شب هم برقرار کنند تا مرز خسروی را بتوانیم ۲۴ ساعته کنیم.

میراحمدی درباره بیمه زائران هم گفت: دیروز در کمیسیون مربوط به دولت این موضوع بحث و قرار شد یک بیمه حداقلی را برای زائران در نظر بگیریم، چون بیمه کردن زائران امری الزامی است، اما اینکه تنوعی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند از خدمات بیمه بیشتری برخوردار شوند بیمه‌ها پذیرفته‌اند و امسال بیمه حداقلی برای همه زائران وجود خواهد داشت و بیمه دیگری هم در قالب بسته‌های متنوع ارائه می‌شود که زائران می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات بیشتر از آن استفاده کنند.

جلسه ستاد مرکزی اربعین امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ با حضور جمعی از استانداران استان‌های پذیرای زائران اربعین و اعضای ستاد مرکزی اربعین ، رؤسای کمیته‌ها و محمدکاظم آل‌صادق سفیر ایران در عراق در وزارت کشور برگزار شد.

منبع: صداوسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->